Breathe in, flower out

Van lotus tot vlinderhouding

Een zacht zonnetje, een koele bries, de geur van suikerzoete bloemen: de lente trekt je naar buiten. Bloemen maken blij, dus hoe fijn is het om je lentedag te beginnen met een yogasessie geïnspireerd op bloemen?

Deze 4 houdingen zijn echt niet moeilijk, dus als beginner kun je er prima mee uit de voeten. Vergeet niet aan je ademhaling te denken om ultiem te ontspannen. Niet zo lenig als ons model? Forceer dan vooral niks. Namasté!

blog-yoga-03
Tree Pose
De Tree Pose, je kunt ‘m ook kennen als Vrksasana (vraag ons niet hoe je het uitspreekt) en is één van de eerste houdingen die je als yogi leert. Niet voor niets, want je lichaam en geest worden heel blij van de Tree Pose. Zit je hoofd vol na een drukke dag? De Tree Pose roept je terug. Vaak rugpijn? Doordat je op één been staat, maak je je rug een stuk sterker. Ook fijn: deze houding is een echte hartopener. Met je armen recht omhoog kun je diep inademen, wat je helpt ontspannen. A Tree a day keeps the doctor away!

Zo doe je ‘m:
Adem in, trek je rechterbeen naar je borst en zet je voetzool tegen de binnenkant van je linkerbovenbeen. Adem uit, plaats je handen tegen elkaar alsof je een gebedje doet en laat ze zo voor je borst rusten. Adem in en strek je armen naar boven uit. Voel je je al zen?

blog-yoga-01
Lotus
Deze klassieker lijkt makkelijk, maar voor Westerlingen zoals wij is het een behoorlijke uitdaging. Omdat je rug helemaal recht moet zijn voor deze pose, werk je aan een goede lichaamshouding. Ook ben je - net als de bloem - symmetrisch, open je je bekken en krijgen je organen alle ruimte die ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen.

Bij deze houding is het belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert en niks forceert. Voer ‘m langzaam uit en voel goed tot hoe ver je kunt gaan. Doet het pijn aan je knieën of enkels? Probeer het dan eerst met één been, want niemand wordt blij van blessures.

Zo doe je ‘m:
Ga zitten, breng je rechterknie naar je borst en leg je rechtervoet en enkel zo ver als je kunt op je linker dijbeen. Doe dit ook met je linkervoet op je rechter dijbeen en ontspan je knieën. Maak je nek lang en leg je handen op je knieën. Om het af te maken kun je het top je van je wijsvinger en duim elkaar laten raken. Vergeet niet te ontspannen en aan je ademhaling te denken.

blog-yoga-02
Bloemenhouding
Meer energie? Sterkere armen? Meer balans? De bloemenhouding is je beste vriend. Hij is niet moeilijk om te doen en ook prima te doen voor kinderen. Ga er lekker samen voor zitten! Fun fact: als je deze oefening met meerdere mensen tegelijk doet en je jullie voeten tegen elkaar doet, kun je samen een ‘nieuwe’ bloem vormen.

Zo doe je ‘m:
Ga op je billen zitten, buig je knieën en duw de zolen van je voeten tegen elkaar. Zorg dat je met een rechte rug blijft zitten, haal diep adem en doe dan je benen een stukje omhoog. Balanceer op je zitbotten en steek je armen kruislings onder je benen door. Je handpalmen steken omhoog.

blog-yoga-04
Vlinderhouding
Zonder vlinders, geen bloemen. De vlinderhouding ontspant je zenuwstelsel en zorgt voor herstel in je lichaam en geest. Je kunt ‘m zowel zittend als liggend doen (voor als je het extra relaxed wil maken) om helemaal tot rust te komen. Je kunt ‘m uitoefenen voor het begin van je yoga-workout om even te ‘landen’, maar ook als afsluiter om je lichaam ultiem te ontspannen.

Zo doe je ‘m:
Ga op je billen zitten en trek je hielen richting je bekken. Ga dan langzaam liggen en laat je rug op je matje rusten. Je kunt een kussentje onder je rug en/of hoofd leggen voor nog meer ontspanning. Lig je al lekker? Leg dan je armen iets van je lichaam af en draai je handpalmen naar boven. Voel je de stretch in je dijbenen teveel? Leg dan twee kussens onder je knieën.

En, ben je al zen?

Onze collectie

Image Alternative Text

Instagram