Dagdromen voor beginners

Dagdromen voor beginners

Adem in, adem uit. Even helemaal niks. Laat de gedachten maar komen. Leuk hoor, dat huiswerk van nooit-meer-te-druk-goeroe Tony Crabbe, maar hoe schep je in hemelsnaam rust in je hoofd? Gelukkig zijn er een paar simpele stappen om mee te beginnen. We hebben ze voor je op een rijtje gezet. Laat je weten of het gelukt is?

Bepaal wat jíj belangrijk vindt

Even diep ademhalen, want dit is de eerste en moeilijkste stap volgens Tony. Veel mensen doen wat anderen van ze verwachten in plaats van wat ze zelf belangrijk vinden. Probeer dat los te laten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar doe het stap voor stap, met kleine stapjes ga je ook vooruit! Begin gewoon bij het begin, als je ’s ochtends wakker wordt. Vind jij het belangrijk om samen met je kind te ontbijten? Kijk dan niet naar je email voordat je op kantoor bent. Voor je het weet doe je zes dingen tegelijk, en slaat je brein al op tilt voor je de deur uit bent.

Kies één ding en doe dat een tijd lang

Druk zijn heeft ook te maken met te veel tegelijkertijd willen doen. Tony’s recept voor drukbezette types is om kwaliteit boven kwantiteit te verkiezen. Less is more. Probeer de zaken uit stap 1 een groter onderdeel van je leven te maken. Wil je de tuin al tijden aanpakken omdat alles uit de kluiten groeit? Plan daar vanaf nu wekelijks tijd voor in en hou dat minstens 6 weken vol. Nieuwsgierig naar die schrijfcursus? Schrijf je in en maak hem af, maar niet als je ondertussen ook de rozenstruik en de rhododendron moet snoeien en de vijver wilt uitgraven. Het gaat om kiezen en volhouden. Want dan kun je de kwaliteit halen die je nastreeft en heb je niet het gevoel dat je op allerlei terreinen tekort schiet. Als je dit een tijdje volhoudt, zul je zien dat je het ook in je werk gaat toepassen, waardoor het ‘drukdrukdruk’-gevoel een stuk minder wordt.

Bouw gewoontes in waar je blij van wordt

Heb je de belangrijkste zaken onder controle? Dan is het nu tijd voor wat rustgevende rituelen. Dat begint met het wegleggen van je telefoon en laptop. Yep, niet echt iets waar we om staan te springen. Maar het gaat om loslaten, zegt Tony, geef hem een kans! Creëer bijvoorbeeld een vast donderdagavondritueel met de Bloomon-bos die dan bezorgd wordt. Klap dicht die laptop, leg je telefoon aan de oplader, pak een vaas en de snoeischaar en zoek een goed plekje uit. Neem de tijd en de ruimte. Focus volledig op het schikken van de bos, negeer al het andere. Hiermee zet je je brein even in de stand-by modus en krijg je ruimte in je hoofd om te dagdromen. Begin je al af te dwalen? Goed bezig!

Daydreamer_blog2_blog1

Maak af wat je aan het doen was voordat je aan iets nieuws begint

Vergadering afgelopen, snel snel naar de supermarkt, telefoon in de hand. Herkenbaar plaatje? Dikke kans dat er nog allerlei vergaderonderwerpen door je hoofd gaan terwijl je je boodschappenlijstje probeert af te werken. De tip van Tony: neem na alles wat je doet even de tijd om het te verwerken. Ga aan het einde van de werkdag nog een paar minuten aan je bureau zitten om de dag door te nemen en maak alvast een takenlijstje voor morgen. Dan laat je je werk achter op je bureau in plaats van het mee te zeulen naar de supermarkt.

Onthoud de vrolijke momenten

Aanval van blijdschap? Rollen de tranen over je wangen van het lachen? Vlinders in je buik? Of een ultiem binnenpretje? Tony raadt aan deze momenten heel bewust op te slaan. Dit zijn namelijk de momenten waarop je helemaal jezelf bent, puur en ongedwongen. Door ze te onthouden, kun je het goede gevoel later ook bewust oproepen. Mag ook tijdens werktijden, het moet tenslotte wel leuk blijven.

Wees blij met jezelf

Je brein is nogal ingenieus; nog best lastig om al die gedachten en gevoelens onder controle te houden. De truc is om je hersenen zo happy mogelijk te laten zijn. Wat helpt, is je tijd in blokken op te delen. Werk bijvoorbeeld 4 uur lang supergeconcentreerd, waarbij je je door niets laat afleiden. Neem daarna 10 minuten vrij. Ga bijvoorbeeld een stukje lopen – wederom zonder telefoon. Of ga even rustig zitten en denk aan de dingen waar de laatste tijd blij mee bent. Vergeet jezelf geen schouderklopje te geven: je hebt net de keuze gemaakt om minder druk te zijn. Iets om trots op te zijn!

Zo. Hoe ging het? We zijn benieuwd. Post het op FaceBook, we horen het graag! Droom ondertussen lekker door…

Share on: