Het Japan effect: Sushi, Sumo, Sony en …bloomon!

Het Japan effect: Sushi, Sumo, Sony en …bloomon!

Kijk eens om je heen… Van de auto voor je deur tot de sushi op je bord: Japan is overal.

De deuren van Japan gingen zo’n 400 jaar geleden voor ons open. Toen kregen Nederlandse schepen voor het eerst toegang tot de Japanse havens. En hoe het Westen de Japanse cultuur heeft beïnvloed, zo zijn wij door de jaren heen omringd geraakt met de Japanse cultuur en haar producten. Ook onze wintercollectie FLOW is geïnspireerd op een bijzonder Japans concept (hier lees je er alles over!). Verbaas je over hoe de Japanse cultuur je elke dag van alle kanten inspireert.

POPCULTUUR

Met vrienden of collega’s ongegeneerd eighties hits zingen. Good old Karoake! Kunnen we ooit zonder? De eerste karaokemachine werd in 1971 uitgevonden door de Japanse zanger Daisuke Inoue. Hij kreeg in 2004 de Ig Nobelprijs (een parodie op de echte Nobelprijs) voor ‘vrede’ toegekend, omdat hij een ‘nieuwe manier om mensen elkaar te laten tolereren’ had uitgevonden.

En dan natuurlijk de Nintendo video games. Pokémon. Karate, Judo en Sumo. En Studio Ghibli en z’n unieke anime series. Ook niet onbelangrijk: J-pop! De typische over-the-top Japanese popmuziek. Je moet ervan houden, maar opvallend is het zeker.

JAPANS ETEN

De liefde voor Japans eten (washoku) is een wereldwijd fenomeen. Kleine porties – met veel groenten en vis – zijn de regel in de Japanse keuken. In elke stad vind je tegenwoordig meerdere Japanse restaurants. Sushi begon ooit als street food, maar groeide al snel uit tot een echte delicatesse. In de tweede helft van de twintigste eeuw werd sushi ook in de rest van de wereld populair.

TECHNOLOGIE

Made In Japan staat voor kwaliteit. Van auto’s tot camera’s: sinds de jaren 70 staan de Japanse fabrikanten aan de top. Sony, Toyota, Nikon, Fuji, Casio, Hitachi en Canon – om er maar een paar te noemen.  Japan is nog altijd de leider op technologiegebied – kijk maar naar hun indrukwekkende robotprestaties.

MODE

Kimono’s! De klassieke kimono zie je regelmatig terug op de catwalk. Maar ook de street style van Tokio is wereldberoemd. Extreme kleding, aparte kapsels en gothic make-up: op straat komen de de mooiste en opvallendste creaties voorbij.   

KUNST

Wist je dat de golf emoji is gebaseerd op het beroemdste kunstwerk uit Japan, De grote golf van Kanagawa? Dat is een houtsnede van de Japanse kunstenaar Katsushika Hokusai, gemaakt rond 1830. Bij bloomon zijn we gek van ikebana, de Japanse kunst van het bloemschikken. Met maar een paar bloemen en takken ga je voor je ikebana-creatie op zoek gaat naar de perfecte compositie.

 

WELLBEING

De filosofie van het Japanse concept ikigai is hét geheim van een lang en gelukkig leven. Ikigai laat je nadenken over je purpose, je reden van bestaan. Nog zo’n mooi Japans woord is ‘shinrin-yoko’ – dat baden in het bos betekent. Je even onderdompelen in de natuur om je weer helemaal relaxed te voelen.

We kunnen er niet omheen: een leven zonder de invloed van de Japanse cultuur zou er simpelweg heel anders uitzien. En de Japanse levensstijl lijkt steeds meer door te dringen in onze eigen cultuur. Dus eet je maaltijd met stokjes, drink je Japanse groene thee en haal de natuur in huis met verse bloemen!

Bestel FLOW

Onze bloemencollectie, geïnspireerd op Japan.